Ondanks mijn Engelse roots houd ik er toch van om zoveel mogelijk Nederlandse woorden te gebruiken. Kent u de term curbside management? Letterlijk betekent dit stoeprand management. Deze term is actueler dan ooit doordat we steeds intensiever onze openbare ruimte gebruiken. Met moderne tooling kunnen we deze beter beheersen.
Kijk alleen maar eens naar de grote aantallen busjes en vrachtwagens die dagelijks door de binnensteden dieselen en op de stoep parkeren. Dat staat nog los van het zoeken naar een plek dichtbij de ontvanger. Onderzoek heeft aangetoond dat chauffeurs 30 procent van hun tijd besteden aan het zoeken naar een geschikte laad- of losplek.
Mocht je twijfelen aan de stress die dit bij chauffeurs oplevert, kijk dan eens naar de film Sorry We Missed You. Die gaat over de familie Turner, een gezin dat moeilijk rond kan komen in het hedendaagse Engeland. Om zijn gezin te kunnen onderhouden, investeert vader Ricky in een bestelwagen om als pakketbezorger te kunnen werken, maar de financiële druk blijft groot.
Ik ben een voorstander van het gebruik van apps die de chauffeur logistiek helpt. Daardoor weet de chauffeur dat hij naar een plek rijdt die beschikbaar is. Hierdoor is er aantoonbaar minder verkeersdruk en parkeeroverlast. Een ander voordeel is dat de gemeente met deze app inkomsten genereert op basis van de schaarse openbare ruimte. Belangrijkste voordeel is wat mij betreft regie op de openbare ruimte, met name de straten en stoepen. Het blijft natuurlijk opmerkelijk dat anno 2023 iedere (diesel) vrachtwagen of bus op goed geluk een binnenstad inrijdt om ergens een plek te vinden om te lossen, dat kan veel beter.
Een andere fenomeen dat steeds meer overlast geeft in de openbare ruimte is de hoeveelheid duurzaamheidsprojecten. Dit zorgt voor veel overlast in buurten, wijken en vooral straten. Aannemersbedrijven willen snel en efficiënt werken waarbij de logistiek steeds belangrijker is geworden bij dit soort projecten. De stoep wordt daarmee de lokale opslagplaats. Maar dit gaat ten koste van de openbare ruimte.
Bijkomend nadeel is dat de buurt niet geïnformeerd en er geen vergunning voor wordt gevraagd. Fijn dat efficiënt werken, maar om daar nu wekenlang overlast van te hebben en verstoken van informatie te blijven … Wat mij betreft betalen de aannemers voor het gebruik van de openbare ruimte. Anders mag het wel een tikkeltje minder efficiënt en kunnen we gewoon op een normale manier gebruik blijven maken van de openbare ruimte.