We leven in een maatschappij waarbij we overal en altijd een mening kunnen ventileren. Mensen hebben een pallet aan media platforms beschikbaar om met tekst en beeld volledig los te gaan.
Het voorbeeld van een meningenplatform is natuurlijk het TV-programma VandaagInside. Niet gehinderd door enige kennis roepen de tafelgenoten allerlei opvattingen, zonder enige zinvolle onderbouwing. Heel herkenbaar als je in de kroeg met een paar kornuiten de wereldse problemen met elkaar doorneemt. Probleem bij VI is alleen dat als een andere (goed onderbouwde) mening hebt dan de oerconservatief Johan Derksen, je volledig persoonlijk afgebrand wordt.
Het gaat bij VI niet om een goed onderbouwde opvatting, maar of alleen of die lekker bekt. Noem het beestje maar gewoon bij de naam; populisme. Wat ik zelf opmerkelijk vind dat Derksen diverse personen volledig afbrand zonder dat de tafelgasten een vorm van tegenmening geven.
Als je dan toch ongezouten je mening geeft, blijft het wel bijzonder dat je vervolgens niet aanwezig bent op social media. Boomer Derksen heeft die afslag ff gemist.
Sinds 2007 ben ik zo’n beetje bij alle nieuwe social media platforms ingestapt, die er in de loop van de jaren bij kwamen. Deels uit nieuwsgierigheid, deels vakmatig en waarschijnlijk ook wel uit ijdelheid. Met ingang van 1 september 2024 zet ik er voor het grootste deel een punt achter.
Vooral in de beginjaren, bij de opkomst van platforms als Facebook, Twitter en LinkedIn, heb ik de meerwaarde ervan ervaren. Van het binnenhalen van nieuwe opdrachten tot het verhogen van naamsbekendheid. Ook communicatie experimenten via Twitter wierpen in het begin hun vruchten af.
Ondertussen hebben alle vakanties wel op Facebook gestaan, inclusief concerten en andere feesten en partijen. Kijk ons het toch leuk hebben 😉
De laatste jaren is mijn online gedrag langzamerhand veranderd van zenden naar luisteren. Vooral het internationaal volgen en lezen van gerichte thema’s en onderwerpen is onbetaalbaar fascinerend. Neem een specifiek onderwerp als de Ford Zephyr MK2. Daar kun je van Zuid-Afrika tot Nieuw-Zeeland je abonneren op speciale groepen en informatie delen. Zeer boeiend en informatief.
Het verval van Twitter was al ingezet voordat Elon Musk dit platform overnam. Daarna werd het helemaal een drama. Iedereen moet overal en altijd een mening ergens over hebben. In plaats van inhoudelijke discussies worden voortdurend personen afgebrand. Sommige mensen hebben volstrekt geen rem en beledigen er ongestraft lustig op los. Daarom ben ik vorig jaar gestopt met Twitter en Instagram.
Recentelijk werd ik geconfronteerd met een nepaccount van mijzelf op Facebook. Ik dacht dat dit alleen was voorbehouden aan bekende Nederlanders. Helaas ik was ook aan de beurt en mijn volgers werden vervolgens ook nog eens lastig gevallen. Het niet adequaat reageren van Facebook op mijn melding was doorslaggevend om ook met dit platform te stoppen. LinkedIn houd ik nog even aan, ondanks dat dit medium ook al wat Facebook-achtige trekjes begin te krijgen.
Nog even en ik geef mijn mening alleen meer nog in een persoonlijk gesprek, ergens gezellig op een terras …